Home
Dating voor hoger opgeleide singles
Home Facts & figures Succesverhalen Hoe werkt het?

zondag 14 maart 2010

Handleiding

Waren jullie er ook, op het eerste i-brain festival, een project van Universiteit Gent, 'Wetenschap en Maatschappij'? Internationaal genomineerde professoren deden hun bijdrage in een debat of lezing betreffende hun laatste inzichten in neurowetenschappelijk onderzoek over de werking van ons brein. Professor T. had het o.a. over het sociale brein. Dit bracht ik voor u mee.

Kenmerk aan de mens is zijn band met de medemens, sinds homo sapiens is er een sociale interactie, dit komt ook voor bij de aap, maar uniek aan de mens is dat hij wordt wie hij is, voor zichzelf en voor de andere, dankzij communicatie met de medemens en dankzij het sociale brein.

Wat zijn de belangrijke psychologische factoren die deze sociale vaardigheid om met zijn medemens samen iets op te bouwen, gaan bepalen? Brainimaging laat toe om de aanwezigheid en toestand van deze 7 factoren op te sporen in de hersenen.

1. Aandacht hebben en blijven hebben voor elkaar ligt in de diepe hersenstructuren; de samenhorigheid, samen een doel hebben welke je samen ritmisch realiseert. Samen iets delen tegen eigenzinnigheid in.

2. Het emotioneel geheugen ligt in de hyppocampus amygdala. Bij de aap werkt dit sneller dan bij de mens. Wij zijn trager maar gaan tot een doel van hogere orde; vriendschap, familie en samenhorigheid uitbouwen wat van ons een koppel, een familie, een maatschappij maakt, wat meer waarde heeft dan alleen maar voeding, paren, een nestje bouwen, altijd weer opnieuw.

3. Gezichten herkennen. Niet zoals bij de krokodil de haptanden, niet zoals bij de aap de losgekomen voorste pootjes die o zo belangrijk zijn in een nieuwe samenleving; voor de mens is het gezicht van belang. We kunnen het gezicht herkennen, een medemens aan toeschrijven en een affectieve betekenis toekennen, omdat een andere hersenkwab, de gyrus piriformis, daarin gespecialiseerd is om van het aapdier een mensdier te maken.

4. De motorische empathie ligt samen met gezichtherkenning in de achterste hersenen. Spiegelneuronen zorgen ervoor om de medemens te herkennen. Zodra we iets doen, nemen we waar wat dit impliceert en kunnen we onmiddellijk zien wat de andere doet in respons op onze act. Bij de mens gaat het verder dan bij de aap, het wordt gevolgd door een nabootsen, wat de aap niet doet. Zeg dus niet meer "napen" maar wel "namensen": Dat ik via jou een andere ik moet worden, ik moet aan jou iets hebben om mezelf te verbeteren. Een aap blijft een aap, een mens wordt menser. We nemen ook stemmingen over van elkaar :“attunement” en pijn kan je meevoelen als medelijden. Dit hele systeem laat je toe om geen misstap te doen, het helpt je te gedragen zoals het hoort. Je gaat naar de dansles om via de act een andere te ontmoeten.

5. De interactie, de ontmoeting, de “social information processing” of s.i.p. ligt op de middellijn: het belangrijkste van het belangrijkste : de gyrus singuli anterior. Hier ligt de draaiknop, de grote boosdoener of weldoener om de stap naar de andere te zetten : ik ga ervoor, ik doe het, ik kom in interactie, ik zoek u op, ik tracht u te benaderen, ik wil met u iets delen... of niet. Maar ook de kans om eens lekker thuis te blijven, niets te doen, een uitvlucht te vinden voor het feestje ligt ook hier. Ik stel me aan u voor en ik durf me ook dingen van u voorstellen. Dit wordt gevolgd door een sociaal respons wat leidt tot een afspraak. In mijn respons ga ik aanvaardbare dingen doen die rekening houden met de consequenties. Verbaal : je maakt een afspraak, motorisch : je zet er de persoon toe aan en vegetatief: je gaat nog iets schrappen omdat het belangrijk voor je is. Voorbeeld : Alice in wonderland is extreem behoedzaam voor de consequenties om Tweedle Dee & Tweedle Dum te ontmoeten, het zijn maar vreemde wezentjes, ze is behoeftig om hen te ontmoeten maar "take care" want mama heeft het zoveel jaren erin gestampt.

6. De cognitieve empathie. De ontmoeting moet er zijn om de andere te doorgronden, om in de andere zijn denken door te dringen en er iets uit te puren ter spijziging van contact en communicatie. Wat denkt de andere, wat kan ik uit jouw denken leren en wat denk jij over iemand anders. In het labo wordt dit getest met de “Sally-Anne test”: de complexiteit om denkmatig met elkaar in contact te kunnen komen.

7. De emotionele empathie: We moeten ons niet alleen inleven in de andere maar ook doorleven, “ontrobotten“, emotioneel en gedragsmatig samen beleven om een kern van nieuwe maatschappij rondom ons heen te maken via onze kinderen e.d.m. Door affectieve inleving bovenop de 6 andere factoren gaat de relatie echt intens worden. Zo worden we vrienden of vriendinnen voor het leven. 6 en 7 liggen in de voorhoofdskwab van onze hersenen.

70 a 67 % van ons sociale brein is erfelijk en 30% verworven. De opbouw van de hersenstructuren die de 7 functies omvatten die dan nog intens moeten samenwerken om dan sociale vaardigheid te zien genereren als totaalproduct van de hersenen als n onopsplitsbaar geheel, is sterk biologisch bepaald. Alleen de fijntuning, dat ik jou opzoek en dat wij samen die maatschappij zullen vormen en vertegenwoordigen, is verworven. Van bij onze geboorte is er het zoeken naar de andere, bij de kleuter is het begrijpen: wie zijn mijn vriendjes? Het delen met de anderen, ons verrijken aan de anderen is iets van volwassen leeftijd, maar elk van deze functies gaat tot de laatste levensdag door. Wie dat niet heeft ontwikkeld verdient aandacht en hulp.

Als besluit - het mocht weer mij overkomen - kreeg ik nog een didactische les. Op de parking, twee wagens verder dan de mijne, zag ik na de lezing die professor T. uitgebreid kussen met een mooie jonge vrouw. Het zag er uitzonderlijk lekker uit. Hij ontdekte uitgebreid haar gezicht en kuste het, innig strelend langs haar wangen en nek, in haar haren, haar hoofd tegen het zijne aansluitend. En tot mijn grote voldoening heeft hij in die minstens tien minuten durende kus zijn handen niet laten afdwalen naar lagere regionen. Neen, hij heeft met respect en herkenning alleen haar aangezicht gekust. Ik was helemaal van m'n melk :-). Die prof, dat is geen aap! In december had ik het voorrecht om een andere prof, nu ex politicus, met een nieuw fris blondje op de schoot op ontdekking te zien gaan in de zetels van Belga Queen Gent. Deze laatste prof bediende zich van meer...

geplaatst door Bieke8 - 5737 keer gelezen

beoordeeld 4.76/5 (21 Stemmen)

Om te reageren op dit blog moet je lid van Match4me.be zijn!
Schrijf je gratis in!



<< Startpagina

Over match4me - Privacy & cookies - Algemene voorwaarden - Veelgestelde vragen - Herroeping - Contact
Veilig online winkelen met BeCommerce!

Mobiele site
Android app on Google Play iPhone app on iTunes
© Match4me.be